Forum Apa Ada Disebalik Hijab : Satu Pengalaman

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Ilahi, pada malam ini telah selesai satu amanah yang diberikan pada aku iaitu mengendalikan sebuah program kampus. Forum yang bertajuk Apa Ada Disebalik Hijab adalah program yang dianjurkan Unit Nisa' Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS dimana ia bekerjasama dengan Ikatan Ilmuwan Muda KUIS (ILMUWAN).

Ucapan terima kasih kepada teman-teman di majlis perwakilan terutama pengarah kak Toyyibah serta teman-teman Majlis Tertinggi program kerana memberi mandat kepada saya untuk mencuba dalam mengendalikan program yang dikira tinggi gak dalam kampus ni sebab anjuran majlis perwakilan tub..tub.. jadi timbalan pengarah.

Ini diceritakan sedikit pengalaman aku sepanjang aku mengendalikan gerak kerja program ini bermula dengan penangguhan sehinggalah kembali hendak melaksakan juga forum ni.

Memamg pada asalnya forum ini tak jadi kerana pada masa itu sudah tidak sempat untuk menjemput mana-mana ahli panel dan pada masa itu juga ust shahrul yang merupakan panel yang utama yang kami panggil kerana kecnderungan beliau dalam isu dalam forum ini.

Pada mula-mula inign mengambil tanda tangan ustaz, aku agak terkaku dalam berbicara dengan ustaz pasal program ini maklumlah tak biasa. selepas itu pengalaman pi amik kertas kerja kat pejabat Jabatan Pembangunan Mahasiswa (HEP). pun agak terkaku tetapi alhamdulillah lulus juga biarpun agak kelewatan.

tetapi masalah ahli panel lak. memang sebenarnya aku pun rasa takda semangat untuk meneruskan program ni sebab ust. shahrul tak dapat hadir dan selepas tu bincang dengan teman-teman program macam tak jadi he..he..

Akan tetapi pada suatu hari, kak toyyibah sekalu pengarah program menghantar sms kepada aku dengan meminta membuat mesyuarat untuk mencari keputusan adakah ingin meneruskan program ini atau tidak. Aku pun memanggil MT program untuk berbincang dan keputusannnya adalah pada hari rabu 20 hb jan 2010(rabu).

Keesokan harinya aku berjumpa dengan ust shahrul untuk menjumput beliau untuk jadi ahli panel, beliau kata saya tak dapat dan beliau mencadangkan hari khamis 21 jan 2010. Aku membawa tarikh cadangan ini ke pengarah dan ia diterima.

Hanya tinggal seminggu untuk forum ini berlangsung, pada hari selasa aku membuat perjumpaan dengan ketua-ketua biro untuk pembangian tugas, pedekatan aku pada masa itu dalam keadaan yang suntuk ini, hanya membahagikan kepada setiap biro apa yang perlu mereka buat tanpa berbincang apa-apa lagi.

Alhamdulillah mesyuarat berjalan lancar dan aku pun tidak menyangka kerana sedang mengendalikan mesyuarat program anjuran majlis perwakilan program dan ajk-ajk nya bukan mereka yang pertama kali mengendalikan program. dengan kuasa Allah aku boleh mengandalikan mesyuarat dengan serius (bukan ape aku ni suka main-main sebenarnya). Selepas semuanya jelas tentang apa yang perlu dilakukan, maka ajk memulakan tugas2 mereka.

Pada hari kamis (petang hari kejadian) aku menerima panggilan telefon oleh pengarah dengan marah mengatakan Ust Shahryol tidak tahu menahupun pasal dia kena jadi ahli panel malam ini pastu memo ditampal lewat lepas tu takada pengumuman di asrama.

Pada masa itu diri aku berasa lain dah, kepala terasa sakit, debaran mula terasa. Tetpi aku cuba menahan daripada stress kerana aku ini memang seorng pemarah bila tertetekan semua orang akan jadi mangsa. tetapi alhamdulillah aku mendapat kekuatan untuk mengawal diri dengan berpendirian setiap masalah akan diselesaikan segalanya ditangan Allah.

Untuk Ust Shahrul aku SMS kepada Acap, biro protokol bertanyakan mengapa surat jemputan tidak dihantar lagi. Beliau membritahu petang ini akan pergi jumpa ust. Untuk Pengumuman aku bertanyakan Hafiz, biro teknikal dan publisiti. Beliau pada masa itu ada kelas dan akan membuat pengumuman.

Apabila kali kedua pengarah menghantar SMS tentang pengumuman di asrama, aku membalasnya biask diatur he..he.. setelah beerapa jam , pengarah menghantar SMS "maner nyer pengumuman!!!" aku oada masa itu sedang menaip kertas surat menyurat untuk forum kalimah Allah, tersentak tetiba, nak buat macam mana. Aku terus SMS ke Habibah meminta beliau untuk membuat pengumuman.

Pada masa itu dia ada kelas, jadi kena tunggu abis, selepas habis kelas, beliau SMS kembali aku dan memberitahu pihak asrama tidak bagi buat kerana tidak membuat temu janji awal-awal. Seterusnya aku SMS kepada Hafiz, dai kata "ok". Memang pada waktu ini sedikit menguji emosi aku yang agak lemah ini.

Selepas itu, si Acap tadi SMS dan memberitahu ust shahrul marah sebab lembat memberitahu dia dan mintak soalan yang akan ditanya. Aku pada masa itu takdapat memberikan kertas soalan itu dan menyangkan pengarah sudah bagi kepada ajk nya sebab beliau sendiri yang mintak aku mail kan.

Acap SMS aku dan ingin berbincang di pejabat MPM kerana ust shahrul mungkin tidak dapat hadir. AKu kesana dan berbincang untuk mencari pengantin beliau. Pada masa itu aku sudah buntu hendah memanggil siapa yang boleh jadi peyung terjun dalam forum ini. Setelah lama aku berfikir, dan merasakan di hati ada yang pensyarah aku rapat yang dapat bantu aku. Tiba2 Allah mengingatkan akan aku kepada ust rosli semasa membelek nombor telefon dalam fon.

Lalu aku terus membuat panggilan kepada ust. Rosli, alhamdulillah beliau dengan mudah menerima jemputan ini walaupaun pada malam itu beliau ada urusan.

Aku memberitahu kapada Acap, sudah ada penggantinya. lalu aku kata program on, bukan apa pada masa itu timbul beberapa halangan kerana isu penampalan poster merata-rata yang menyebabkan kami akan disaman kedua, ada ugutan oleh seorang ustaz ingin mebatalkan forum ini kerana marah dengan MPM.

Tetapi pada masa itu hti ini cukp tenang dan taku teruskan persiapan.

Pada pukul lima semua ajk kene ke tempat kejadian untuk buat persiapan tampat. Sedang aku buat kerja, kak toyyibah call, "Syahiran kenape tak bagi lagi soalan kat ust shahrul?" paada masa itu aku terkejut sangat2 kerana inginkan ust tidak dapat datang.

Aku terus ke pejabat masjid untuk "print" soalan dan terus menelefon ust dimana, beliau menjawab dengan nada sedikit kecewa dan aku cuba juga kesana dan beranikan diri untuk berbincang.

Sampai disana aku melihat ust Shahrul berada dalam pejabat ketua jabatan Usuluddin, Sut Abu Zaki. Aku terus menegtuk dan masuk, dan reaksi ust pun tidak menampakkan reson positif. Tetapi aku percaya dengan pensyarah yang juga sebagai orng akademik, beliau bercakap dengan tetang, memberitahu masalah dan ketidak puasan hati dan menerima pandangan dan kesulitan yang aku hadapi.

Tetapi, beliau berkeputusan tidak dapat hadir kerana isu ini bukan main kerana perlu merujuk kitab untuk berhujah. pe yang beliau kata.. kalo saya datang, ada la.

Selepas itu aku ke masjid dan bersolat hajat kerana pada waktu kebuntuan ini sudah tiba untuk bertawakkan selepas berusaha untuk mencari jalan penyelesaian.

Pada malam kejadian, hati aku berasa ingin memberitahu kamal mustaqim selaku moderator untuk tambah soalan lagi kerana takut2 ust shahrul datang. Aku menyuruh Acap call balik ust tetapi tak dapat. Dalam hati aku rasa ust. takkkan datang dan mungkin beliau tidak mahu diganggu.

Alangkan terkejutnya sesudah Ust Rosli sampai dan aku membawanya ke tempat makan, ust Shahrul ada distu, aku menarik nafas lega kerana beliau datang, ust rosli pun dapat dan soalan pun si kamal sudah tampah, cantik laktu soalanya.

Pengalan aku sepanjang belajar disini, ini lah pertama kali aku jadi VIP dimana mengiring ahli panel masuk bersama muzik, dahulu aku hanya melihat orang je.

Satu lagi keajaiban, alhamdulillah hadirin agak ramai dimana kami hanya terget 20 orang sahaja tetapi ai melebihi itu biarpun ramai dari kalangan siswi.

Si kamal pulak mengendalikan forum cukup ceria titambah cara ust Shahrul dan Ust Rosli yang menyampaikan kekadang berbentuk jenaka serta sorang ahli panel perempuan dari EXCO persatuan kebangsaan pelajar islam malaysia (PKPIM) ynag banyak berkongsi Input.

Pada masa itu juga aku tak menyagka aku duduk di kerusi VIP bersebelahan ust Subari Dekan Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM). siap berbual lagi hi..hi..

begitulah akhirnya forum yang berjalan dengan lancar dengan komitmen ajk yang berperanan masing2.

Aku bersyukur sangat2 kepada Allah swt kerana memakbulkan doa aku..pada masa duduk didepan haii aku sebak mengenangkan konfik yang berlaku petang tadi dan akhirnya kepada sesempurna sebegini.

Saya juag memohon maaf kepada Ust Shahrul Azman, Ketua Jabatan Dakwah diatas kesulitan yang berlaku. Aku anggap ia satu proses pembelajaran tak rasmi.

Kepada Ust Rosli bin mokhtar, pensyarah jabatan Syariah, terima kasih kerana sporting biarpun menerima panggilan last mint.

Kepada kak toyyibah sekalu pengarah, terima kasih kerana memberi peluang dan tidak maraha sebagaimana kak marah kat org lain :)

dan kepada AjK terima kasih kerana memberi kerjasama kepada saya unuk menjayakan forum ini biarpun pelbagai masalah yang timbul.
Forum Apa Ada Disebalik Hijab : Satu Pengalaman Forum Apa Ada Disebalik Hijab : Satu Pengalaman Reviewed by Mohd Syahiran Muhammad on 4:27 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.