Isu Penggunaan Kalimah Allah Oleh Kristian Katholik
Di Malaysia perkataan Allah sudah dibiasakan dirujuk kepada orang Islam secara rasminya namun ia imusnah kan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang ingin memecah-belahkan suasana beragama di negara ini.
Di negara lain seperti di Indonesia dan beberapa negara Timur Tengah, penggunaan Allah yang merujuk kepada tuhan mereka sudah menjadi kebiasaan dan masyarakat disana sudah biasa dengan situasi berkenaan.
Tidak dinafikan bahawa didalam Al-Quran telah menceritakan bahawa kesemua manusia memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT sebagaimana firmanya yang bermaksud:
"Dan jika kamu tanya mereka (orang kafir) siapakah yang mencipta langit dan bumi? Mereka akan berkata Allah..." (Al Quran, Az-Zumar (39):38).
Persoalannya disini adakah orang Kristian di negara Timur tengah dan di Asia satu mazhab? Adalah diketahui umum bahawa terdapat perbezaan tentang konsep ketuhanan dalam agama Kristian yang diamalkan oleh penganut Kristian Roman Katolik seperti yang diamalkan di negara Barat dengan konsep ketuhanan dalam agama Kristian seperti yang diamalkan oleh penganut agama Kristian di negara Arab.
Kebanyakan penganut Kristian di negara Arab adalah mengamalkan agama Kristian Timur (Eastern Church) yang berpusat di Iskandariah. Penganut Kristian Arab ini berpegang kepada konsep Unity iaitu tentang konsep ketuhanan bahawa Tuhan itu adalah yang Satu iaitu yang Esa.
Dalam Unity, kefahaman ketuhanan adalah Allah itu tidak mempunyai ciri Bapa, Anak dan Hantu Suci (Father, Son and Holy Ghost). Konsep Tuhan yang Satu ini yang digelar Unity adalah selari dengan konsep Allah yang Esa seperti yang dianuti oleh orang Islam.
Dalam konteks ini, penggunaan istilah Allah yang digunakan oleh penganut agama Kristian Timur tidak bercanggah dengan istilah Allah yang digunakan oleh umat Islam. Tiada pertentangan yang berlaku dalam hal ini.
Akan tetapi, penganut Roman Katolik tidak mempercayai konsep Unity ini. Mereka berpegang kepada konsep Trinity iaitu konsep tiga personaliti dalam satu sifat ketuhanan (the union of three persons - Father, Son, and Holy Ghost in one Godhead). Iaitu konsep the threefold personality of the one Divine Being.
Dalam konteks ini, penggunaan perkataan Allah oleh penganut agama Roman Katolik adalah berkonsepkan bahawa Allah itu bersifat Trinity dan ini bertentangan dengan pegangan agama Islam. Dalam Islam, Allah itu adalah Esa. Allah dalam Islam tidak mempunyai sifat Bapa, Anak dan Hantu Suci. Inilah yang menjadi pertentangan.
Natijahnya, pengertian Allah dalam Roman Katolik adalah berbeza dengan pengertian Allah dalam Islam.
Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Sivil telah memutuskan untuk membenar kan pihak Kristian Katholik untuk menggunakan "Allah" bagi merujuk kepada tuhan mereka juga. Keputusan ini mendapat tantang oleh pelbagai pihak seperti Ngo-ngo Islam iaitu ABIM, PKPIM, ISMA, PERKASA, MACMA dan lain-lain lagi, tidak kurang juga reaksi daripada Mufti Perak S.S
Dato' Sri Harussani.
Tidak kurang juga daripada ahli poltik yang turut memberi treaksi dalam isu ini dan diharap masing-masing tidak menyimpan niat yang salah untuk menunjukkn siapa hero pembela sebenarnya. Seharusnya ahli politik Islam harus sepakat untuk menjaga aqidah umat Islam.
Tuntuan pihak Kristian Katholik untuk menggunakan Kalimah Allah bagi merujuk tuhan mereka juga dibimbangan tersirat unsur-unsur untuk merosakkan kepercayaan umat Islam dalam agama yang dianuti. Tambahan pula umat Islam kini sudah kabur akan beberapa perkara dalam kehidupan Islam.
Ini kerana hasil penyebaran dakyah-dakyah penentang tradisi Islam seperti golongan "Freemerson" yang mempunyai jaringan yang kuat dengan "Zionis" Yahudi dengan menyerang pemikiran anak muda dengan pelbagai unsur seperti hiburan, media dan makanan.
Selain itu usaha IFC yang suatu ketika pernah meriuhkan negara dengan penyatuan agama yang dipanggil "Leberalisme". Ini lebih membimbangkan dengan penyamaan nama tuhan iaitu Allah yang dituntut oleh ppihak Kristian Katholik.
Negara Malaysia sebuah negara Islam tetapi masih tidak melaksanakan 100% Hudud yang memberi hukuman kepada mereka yang menyeleweng daripada Islam dan ini tidak harus di benarkan untuk menyaman nama Allah ini dengan agama lain kerana idak ada akta yang memberi hukuman kepada mereka yang sesat daripada Islam.
Ulamak-ulamak perlu mengambil inisiatif dalam menyelesaikan isu ini kerana ia melibatkan aqidah yang tidak nampak dimata.
Di negara lain seperti di Indonesia dan beberapa negara Timur Tengah, penggunaan Allah yang merujuk kepada tuhan mereka sudah menjadi kebiasaan dan masyarakat disana sudah biasa dengan situasi berkenaan.
Tidak dinafikan bahawa didalam Al-Quran telah menceritakan bahawa kesemua manusia memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT sebagaimana firmanya yang bermaksud:
"Dan jika kamu tanya mereka (orang kafir) siapakah yang mencipta langit dan bumi? Mereka akan berkata Allah..." (Al Quran, Az-Zumar (39):38).
Persoalannya disini adakah orang Kristian di negara Timur tengah dan di Asia satu mazhab? Adalah diketahui umum bahawa terdapat perbezaan tentang konsep ketuhanan dalam agama Kristian yang diamalkan oleh penganut Kristian Roman Katolik seperti yang diamalkan di negara Barat dengan konsep ketuhanan dalam agama Kristian seperti yang diamalkan oleh penganut agama Kristian di negara Arab.
Kebanyakan penganut Kristian di negara Arab adalah mengamalkan agama Kristian Timur (Eastern Church) yang berpusat di Iskandariah. Penganut Kristian Arab ini berpegang kepada konsep Unity iaitu tentang konsep ketuhanan bahawa Tuhan itu adalah yang Satu iaitu yang Esa.
Dalam Unity, kefahaman ketuhanan adalah Allah itu tidak mempunyai ciri Bapa, Anak dan Hantu Suci (Father, Son and Holy Ghost). Konsep Tuhan yang Satu ini yang digelar Unity adalah selari dengan konsep Allah yang Esa seperti yang dianuti oleh orang Islam.
Dalam konteks ini, penggunaan istilah Allah yang digunakan oleh penganut agama Kristian Timur tidak bercanggah dengan istilah Allah yang digunakan oleh umat Islam. Tiada pertentangan yang berlaku dalam hal ini.
Akan tetapi, penganut Roman Katolik tidak mempercayai konsep Unity ini. Mereka berpegang kepada konsep Trinity iaitu konsep tiga personaliti dalam satu sifat ketuhanan (the union of three persons - Father, Son, and Holy Ghost in one Godhead). Iaitu konsep the threefold personality of the one Divine Being.
Dalam konteks ini, penggunaan perkataan Allah oleh penganut agama Roman Katolik adalah berkonsepkan bahawa Allah itu bersifat Trinity dan ini bertentangan dengan pegangan agama Islam. Dalam Islam, Allah itu adalah Esa. Allah dalam Islam tidak mempunyai sifat Bapa, Anak dan Hantu Suci. Inilah yang menjadi pertentangan.
Natijahnya, pengertian Allah dalam Roman Katolik adalah berbeza dengan pengertian Allah dalam Islam.
Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Sivil telah memutuskan untuk membenar kan pihak Kristian Katholik untuk menggunakan "Allah" bagi merujuk kepada tuhan mereka juga. Keputusan ini mendapat tantang oleh pelbagai pihak seperti Ngo-ngo Islam iaitu ABIM, PKPIM, ISMA, PERKASA, MACMA dan lain-lain lagi, tidak kurang juga reaksi daripada Mufti Perak S.S
Dato' Sri Harussani.
Tidak kurang juga daripada ahli poltik yang turut memberi treaksi dalam isu ini dan diharap masing-masing tidak menyimpan niat yang salah untuk menunjukkn siapa hero pembela sebenarnya. Seharusnya ahli politik Islam harus sepakat untuk menjaga aqidah umat Islam.
Tuntuan pihak Kristian Katholik untuk menggunakan Kalimah Allah bagi merujuk tuhan mereka juga dibimbangan tersirat unsur-unsur untuk merosakkan kepercayaan umat Islam dalam agama yang dianuti. Tambahan pula umat Islam kini sudah kabur akan beberapa perkara dalam kehidupan Islam.
Ini kerana hasil penyebaran dakyah-dakyah penentang tradisi Islam seperti golongan "Freemerson" yang mempunyai jaringan yang kuat dengan "Zionis" Yahudi dengan menyerang pemikiran anak muda dengan pelbagai unsur seperti hiburan, media dan makanan.
Selain itu usaha IFC yang suatu ketika pernah meriuhkan negara dengan penyatuan agama yang dipanggil "Leberalisme". Ini lebih membimbangkan dengan penyamaan nama tuhan iaitu Allah yang dituntut oleh ppihak Kristian Katholik.
Negara Malaysia sebuah negara Islam tetapi masih tidak melaksanakan 100% Hudud yang memberi hukuman kepada mereka yang menyeleweng daripada Islam dan ini tidak harus di benarkan untuk menyaman nama Allah ini dengan agama lain kerana idak ada akta yang memberi hukuman kepada mereka yang sesat daripada Islam.
Ulamak-ulamak perlu mengambil inisiatif dalam menyelesaikan isu ini kerana ia melibatkan aqidah yang tidak nampak dimata.
Isu Penggunaan Kalimah Allah Oleh Kristian Katholik
Reviewed by SyahiranMuhd
on
10:59 PM
Rating:
No comments:
Post a Comment